>>I morgon utkommer
hennes tredje roman på Albert
Bonniers förlag. Förväntningarna är
stora och rikstidningarna har stått
i kö för att skriva om tillkomsten
av "Swede" - en tvättäkta västern
där hjälterollen sätts i fokus - och
för att intervjua författaren och
numera gotländskan Pauline Wolff.
Genremässigt har
Pauline Wolff rört sig över stora
och skilda områden. Från den första
boken, som hon kallar en
utvecklingsroman, om en ung flicka
som flyttar hemifrån. Om
relationerna med pappan och den nya
mannen i hennes liv.
I nästa bok, "Vi är luftens
drottning", berättar hon en saga som
utspelas på en gammal fullriggare
där besättningen sedan århundranden
består av cirkusfolk och som
muterats till att leva sitt liv på
havet, och som har ett eget
samhällsskick och religion.
Hur kommer det sig då att hon kastar
sig vidare till Vilda Västern och
prärielandskapet i 1860-talets
Montana i boken "Swede" som utkommer
i morgon fredag?
- Jag behövde den utmaningen själv,
tror Pauline Wolff när vi träffas
för att samtala om författarskapet.
Åter till Gotland
Pauline Wolff har sedan ett
år tillbaka återvänt till det
Gotland som hon sedan tidigare är
väl förtrogen med. Och precis som
med böckerna är hennes liv fyllt av
massor med vitt skilda projekt, även
om allting egentligen hör ihop.
Hon lägger just nu sista handen vid
köpet av det hus i Visby där
familjen ska både verka och bo.
Mannen i hennes liv är finsnickare
och i anslutning till huset finns en
snickarverkstad.
Hon är en av de drivande krafterna i
Stockholms Improvisationsteater som
också håller på att etableras på
Gotland med kursverksamhet. Hon
leder workshops i skrivande och är
en viktig kugge i Gotlands
folkhögskolas skrivarlinje i
Fårösund.
Men på frågan vad hon ser som sin
huvudsakliga sysselsättning är
svaret entydigt: "Författare!".
18 år på husbåt
Pauline Wolff är född och
uppvuxen i det småländska
"glasriket", närmare bestämt Kosta,
men somrarna tillbringades i mammas
sommarhus och ateljé i Kyllaj.
Tillfälligheterna förde henne till
Stockholm där hon de senaste arton
åren, tillsammans med sin man, ägt
och levt på en husbåt.
Sedan ett år var dock
tillfälligheterna mogna för att
flytta tillbaka till Gotland. Sitt
engagemang på Improvisationsteatern
fungerar även härifrån, liksom
författandet.
- Vi var trötta på Stockholm helt
enkelt och det är säkert bättre för
barnen att växa upp här, säger hon.
- Och att vara mångsysslare är väl
ett bra kriterium för att bo på en
ö, tillägger hon.
Kollektiva
skapandet
Sin roll på
Improvisationsteatern ser hon helst
som coachen, instruktören eller som
regissören även om hon inte backar
för att även stå på scenen när det
behövs.
Vad hon gillar är improvisationens
prestigelöshet, det kollektiva
skapandet och den kollektiva
berättelsen som uppstår och som står
i kontrast till det ensamma
skapandet som författare.
- Och tillåtandet att få misslyckas,
säger hon.
- Som improvisatör gör man alltid
missar och man taggas enormt av att
aldrig veta vad som händer härnäst.
Berättandet står i centrum och
mycket handlar alltså om impulser
och tillfälligheter - och utmaningar
- precis som med författandet.
Myten on vilda
västern
I "Swede" har grundidén och
berättelsen fört Pauline Wolff till
det Amerika som lockade så många
svenskar över havet till en bättre
tillvaro. Förhoppningarna, alla de
olika nationaliteterna som samlades
där - och så laglösheten, myten om
västern.
- Det var en daglig kamp för
tillvaron och de flesta kämpade ju
för att skapa lagen.
Hon har läst in sig på västernmyten
så som den beskrivs i pojkböcker och
filmer, men också besökt Montana för
att insupa landskapet och den orörda
prärien.
- I Montana hålls västernmyten
levande genom exempelvis alla
hembygdsmuseerna, berättar Pauline.
Gedigen research
I romanen får hon också stort
utrymme från tiden som hästtjej,
faktakunskaper om hästar, men också
om nybyggarnas mödor med odling och
djurskötsel.
- Har haft tankar på att skriva en
ponnybok för barn, men den boken
återstår, säger hon.
När det gäller sina kunskaper om
exempelvis vapen så är det inget
eget intresse hon odlat. Här har hon
använt sig av gammal hederlig
research. Allt för att skapa en
trovärdig berättelse.
I "Swede", som handlar om den
svenskättade revolvermannen Jan
Andersson, undersöker hon
hjälterollen och berättartekniken är
att hon låter andra står för
berättelsen.
- Ingen är hjälte för alla, det är
nog ganska komplicerat att utses
till hjälte, speciellt som hjältar
också är helt vanliga människor.
Hjälterollen är en mångfacetterad
historia, tror Pauline Wolff.
Även könsrollerna behandlas i
romanen - myten om den ensamme
hjälten som klarar allt själv och
kvinnans ställning i laglöst land.
Almedalsveckan
Att hon låter samma historia
berättas av flera personer, som ger
sina olika bilder av verkligheten,
tror hon inte avskräcker läsarna.
- Jag tror att läsarna inte vill ha
allting serverat och jag hoppas de
tycker det här greppet passar
historien.
Pauline har ingen ytterligare roman
på gång just nu. Istället jobbar hon
på ett projekt med Stockholms
Improvisationsteater här på Gotland
under Almedalsveckan.
- Vi hoppas att från scenen spegla
varje dags mest intressanta
företeelser för en publik, berättar
hon.
Och så jobbar hon vidare med att
etablera Stockholms
Improvisationsteater genom den
kursverksamhet hon driver med en
grupp intresserade en gång i veckan.
Dessutom planerar hon för sommarens
kurser på folkhögskolan i Fårösund.