Workshop för en skolklass på högstadium eller gymnasium

När jag arbetar med ungdomar fokuserar jag på att gruppen ska känna sig så trygg som möjligt. Jag låter deltagarna arbeta i grupper om två eller tre, och ständigt med nya partners, så att alla har arbetat med alla till slut. Jag vill också undvika att någon eller några deltagare står i centrum för de andras uppmärksamhet, och därför gör vi inga övningar där delar av gruppen är publik.

När jag kommer till en skolklass vill jag visa eleverna hur enkelt och lustfyllt det är att hitta på. Jag lotsar dem via prestigelösa lekar och spontanitetsövningar fram till en punkt där de har lekt fram en text som tål att fästas på klassens anslagstavla (men det är förstås inget du som lärare avslöjar för dem innan jag kommer). Jag vill få alla att våga, och att inse att de kan.

Jag lägger alltid upp mina workshops efter samtal med läraren för att kunna anpassa övningarna till deltagarnas behov och önskemål. I anslutning till workshopen berättar jag om hur jag skriver mina böcker. Om klassen har läst min roman ”Bilder av Malin” kretsar samtalet förstås kring den boken (som jag säljer kraftigt rabatterat till skolklasser).

Läs mer om Bilder av Malin här. 

Läs vad några av deltagarna i Landstinget Uppsala Läns skrivarkurs ”Unga Skrivare”
tyckte om workshopen. Läs om hur jag jobbar med uppföljning efter varje workshop.


Läs om hur jag jobbar med:
en grupp vana skrivare.
en grupp ovana skrivare.
en grupp skrivande ungdomar.
en grupp skådespelare eller improvisatörer.